De vraag die ons gesteld werd vanuit gemeente Tilburg

De gemeente Tilburg wil de fietspaden langs de Gilzerbaan en Rueckertbaan verbreden om de verkeersveiligheid en doorstroming voor fietsers te verbeteren. Door de toenemende druk door groeiend fietsverkeer en de focus op duurzaam vervoer zijn de huidige fietspaden te smal. De verbreding maakt fietsen veiliger en aantrekkelijker, nu en in de toekomst.

Daarnaast is een doelstelling om in dit project de ecologische verbinding tussen weerszijden van de Gilzerbaan te verbeteren met onder andere faunapassage, wildhekken en een eekhoornbrug.

KYBYS kreeg de opdracht om een schetsontwerp en kostenraming op te stellen voor de verbreding. Deze basis helpt de gemeente om het budget te toetsen, mede dankzij beschikbare subsidies voor de verbreding, asfaltering en aanleg van faunapassages.

BEKIJK ONZE AANPAK
Onze aanpak / Onze oplossing

Strategische aanpak voor fietspadverbreding en ecologische verbindingen

Het project verliep in drie fasen. We verzamelden en analyseerden de beschikbare gegevens om de bestaande situatie volledig in kaart te brengen. Dit begon met een startoverleg met de gemeente. Gevolgd door een verkenning ter plaatse om een goed beeld te krijgen van de locatie en de aansluitingen op de omliggende infrastructuur. Vervolgens verwerkten we alle informatie in een tekening van de bestaande infrastructuur, inclusief kabels, leidingen en andere onder- en bovengrondse elementen. We sloten deze fase af met een ontwerpnotitie waarin we alle uitgangspunten, wensen en eisen vastlegden.

Vervolgens werkten we het schetsontwerp uit, waarbij we potentiële knelpunten zoals de beperkte ruimte tussen bomen en fietspaden en de ligging van kabels en leidingen meenamen. Op basis van deze inzichten stelden we oplossingen voor, zoals het gebruik van demontabele betonplaten of aangepaste fietspadbreedtes op kritieke punten. Het definitieve schetsontwerp bevatte detailtekeningen van deze knelpunten en bood specifieke oplossingen die passen binnen de beschikbare ruimte.

Ten slotte richtten we ons op de kostenraming. Door gebruik te maken van de SSK-systematiek van de CROW, maakten we een transparante en functionele raming. Deze geeft de gemeente duidelijk inzicht in de benodigde budgetten en maakt het mogelijk om de raming gedurende het project bij te werken.

Belangrijke uitdagingen waren de beperkte ruimte voor de verbreding en de aanwezigheid van ondergrondse infrastructuur. Door deze vroegtijdig in kaart te brengen, konden we passende oplossingen ontwikkelen en financiële risico’s inzichtelijk maken. Het resultaat bood de gemeente Tilburg een solide basis om de haalbaarheid van de fietspadverbreding aan het budget te toetsen en verdere stappen te plannen.

Het resultaat

Het schetsontwerp bood een concreet plan voor de verbreding, met asfalt waar mogelijk en demontabele betonplaten op kritieke punten.

De kostenraming volgens de SSK-systematiek gaf inzicht in de verwachte kosten, zodat de gemeente het budget effectief kan beheren en aanpassen gedurende het project.

Een opvallend detail in de nieuwe inrichting is de toevoeging van drie faunapassages en een eekhoornbrug. Deze elementen zorgen ervoor dat dieren veilig kunnen oversteken en vormen een belangrijke bijdrage aan de natuurvriendelijkheid van het project. De passages maken het voor kleine dieren mogelijk om zonder gevaar het fietspad over te steken, terwijl de brug een veilige doorgang biedt voor eekhoorns en andere boombewoners.

Cijfers en feiten

Heb je vragen over dit project of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op met mij.

Rob van Kasteren